MARTA KOWALEWSKA, KURATOR 16. MTT


 

 

Marta Kowalewska – historyk sztuki, kurator, wykładowca akademicki, Główny Kurator Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Kurator wystaw m.in.: „Metamorfizm” poświęconej twórczości Magdaleny Abakanowicz (CMWŁ), „Bunt materii” wokół piętnastu edycji Międzynarodowego Triennale Tkaniny w Łodzi (CMWŁ), „Dior i ikony paryskiej mody z kolekcji Adama Leja” poświęconej powojennym projektantom mody działającym w Paryżu (CMWŁ), „Ad initium” indywidualna prezentacja twórczości Włodzimierza Cygana, współkurator (z prof. Ewą Latkowską-Żychską) wystawy „Tkanina artystyczna łódzkich profesorów – śladem sukcesu światowych wystaw i nagród” (ASP w Łodzi) oraz współredaktorka katalogu „Sploty idei”, współkuratorka (z Michałem Jachułą) wystawy „Roman Owidzki – Forma w malarstwie” (Galeria Le Guern) oraz wielu innych. Konsultantka naukowa wystawy „Splendor tkaniny” (Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki), współredaktorka katalogu towarzyszącego wystawie. Konsultantka zespołu kuratorskiego Mary Jane Jacob przygotowującego wystawę indywidualną Magdaleny Abakanowicz dla londyńskiego Tate Modern.

Autorka licznych publikacji (ponad 60 artykułów, wywiadów i tekstów krytycznych) na łamach prasy fachowej i w katalogach wystawowych. Współautorka wydanej w Szwajcarii książki From Tapestry to Fiber Art, opisującej ponad 30 lat istnienia biennale tkaniny w Lozannie, które przyczyniło się do rozwoju nowoczesnej sztuki tkaniny z wybitnym udziałem polskich artystów. Przez sześć lat współpracowała z pismem „Art&Business”, przeprowadzając wywiady z największymi osobowościami polskiej sztuki współczesnej (m.in. Wojciechem Fangorem, Romanem Opałką, Stanisławem Fijałkowskim, Stefanem Gierowskim).  W przygotowaniu są również kolejne publikacje zagraniczne z tekstami Marty Kowalewskiej, a także ważna publikacja pod jej redakcją poświęcona pierwszym dwóm dekadom działalności artystycznej Abakanowicz. Od 2012 r. prowadzi prace leksykograficzne dla Allgemeines Künstlerlexikon.

Członek jury międzynarodowych konfrontacji sztuki tkaniny, m.in.: III Międzynarodowego Festiwalu Sztuki „Struktury Powiązań” Tkanina Artystyczna – Transformacje, Kraków 2009, czy VIII Biennial International of Contemporary Textile Art WTA Sustainable City Madrid, Spain 2019.

Zainteresowania zawodowe dotyczą ściśle obszaru związanego z zagadnieniami sztuki współczesnej i najnowszej, w tym tkaniny artystycznej, której problematykę zgłębia od kilkunastu lat, także jako wieloletnia współpracowniczka prof. Ireny Huml. W sferze zainteresowań znajdują się również koncepcje pedagogiczne Władysława Strzemińskiego jako współautora programu obecnej Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi na tle programów innych ośrodków akademickich Europy I poł. XX w. Temu tematowi poświęcona jest rozprawa doktorska, którą przygotowuje w Polskiej Akademii Nauk.

Popularyzuje wiedzę o Polskiej Szkole Tkaniny, współpracując z zagranicznymi organizacjami: Toms Pauli Foundation w Lozannie, European Textile Network oraz organizatorami Hangzhou Triennial of Fiber ART w Chinach. Właścicielka kolekcji francuskich ubiorów kobiecych z przełomu XIX i XX w. Absolwentka Szkoły Reportażu w Instytucie Reportażu w Warszawie.

fot. Norbert Piwowarczyk