Archiwum wystaw


ŁÓDŹ: PRAKTYKA SPOŁECZNEJ INTERAKCJI



25 lutego 2022 roku, czyli drugiego dnia rosyjskiej inwazji na Ukrainę, Yasia Khomenko uciekła z Kijowa do Iwano-Frankowska. W zachodniej Ukrainie zobaczyła nieprzebrane sterty ubrań – selekcjonowane przez lokalnych mieszkańców dary humanitarne. Dzielenie się było wówczas jedyną metodą pozyskiwania najpotrzebniejszych rzeczy. Obserwacja ta wpłynęła na przyszłą twórczość Yaroslavy. W rezultacie praktykę artystyczną opiera dziś na współdzieleniu i budowaniu relacji. Artystka podróżuje po świecie, a w każdej z odwiedzanych miejscowości współpracuje z lokalną społecznością. Na spotkanie z Yasią każdy może przynieść własne ubrania i na ich bazie wykreować i wykonać nową odzież.

Istotą sztuki Khomenko są eksperymenty z tkaninami, które artystka przeprowadza wspólnie z grupą ochotników. Razem z nimi bada i tworzy nowe kroje oraz połączenia kolorystyczne. Estetyka projektów powstaje spontanicznie, ale ich realizacja oparta jest na technologicznej precyzji. Kijowianka opracowała bowiem własną metodę zgniatania i sprasowywania materiałów, która jest czymś więcej niż tylko upcyclingiem.

Khomenko odwołuje się zarówno do zdefiniowanej przez Nicolas Bourriaud estetyki relacyjnej (krytyk i eseista bada i ocenia relacje międzyludzkie, które prowokuje lub unaocznia dzieło sztuki) jaki i do własnej wiedzy na temat produkcji przemysłowej. W oparciu o to Yasia wymyśliła model nowej fabryki, gdzie powstają rzeczy, których wartość jest pojęciem względnym, a ich estetyka to wynik spontanicznego, kreatywnego impulsu.

Głównym celem Yasi Khomenko jest rozwój i propagowanie zmieniających sposoby produkcji idei, a nie wykonanie konkretnych rzeczy. Związana z sektorem mody artystka (założycielka marki XOMEHKO) buduje krytyczny wobec branży odzieżowej model wytwarzania ubrań, a swoje pomysły rozwija dzięki prospołecznym i integrującym działaniom artystycznym.

Czy rzeczywiście potrzebujemy nieprzebranych stert odzieży? Czy pracy nie powinien rozpoczynać kierowany inspiracją impuls? Przyszłość opierać się będzie na elastycznych zasadach pracy – pyta i komentuje Kijowianka.

--

Wernisaż wystawy: 11 grudnia 2022 roku o godzinie 15:00. Wstęp wolny. 

--
Wystawa zrealizowana w ramach zadania "Kolekcja stworzona ze zgliszczy. Upcycling jako symbol odrodzenia" sfinansowanego z budżetu Miasta Łodzi. 
Organizatorzy: Fundacja Impuls dla Kultury oraz Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Zobacz również


Xawery Wolski. Sploty

Xawery Wolski to artysta znany na świecie głównie dzięki swoim monumentalnym rzeźbom. Wystawa w CMWŁ prezentuje nieznane dotąd szerzej wątki twórczości artysty. Wybrane prace skupiają się wokół szeroko rozumianego tematu splatania i nawiązują do tradycyjnych technik włókienniczych, takich jak wiązanie, tkanie, sznurowanie, dzianie czy szydełkowanie.

DRUGA SKÓRA

Wystawa Druga skóra stanowi efekt międzynarodowego projektu Struktury przeplatania, tkanina jako materiał, metoda, nośnik organizowanego przez Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Szkołę Doktorską ASP im. Jana Matejki w Krakowie i Uniwersytet w Bergen — Wydział Sztuk Pięknych, Muzyki i Projektowania.

Nowy rozdział

Projekt Nowy rozdział to cykl sześciu spotkań i wizualnych prezentacji. W kolejnych odsłonach pojawiają się sylwetki dwunastu bohaterek – pisarek, projektantek, aktywistek, artystek. Wszystkie wybrały podążanie własną drogą. Dla wielu z nich ten wybór oznaczał wyjście poza kulturowo zdefiniowane role.

ZMĘCZENIE MATERIAŁU. OGÓLNOPOLSKA WYSTAWA TKANINY UNIKATOWEJ

Wystawa skupia się na związkach tkaniny artystycznej i innych dziedzin sztuki będących elementem współczesnego polskiego krajobrazu artystycznego.

„Costumes and contemplations”

Wystawa „Costumes and contemplations”, prezentowana w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, jest pierwszą z cyklu ekspozycji, na których spotykają się prace projektantów kilku różnych pokoleń. Wszystkich autorów łączy związek z Akademią Sztuk Pięknych w Wilnie.